Vilka är vi?

Vi är stolta över att vara en stor nation som ‘känns liten’ när det kommer till vår fantastiska gemenskap och personliga intryck. VG är som ett andra hem där många hittar vänner för livet. Vi strävar efter att testa nya saker, driva projekt, låta kreativiteten flöda och ordna oförglömliga evenemang. Vi har länge varit kända för våra otroliga matlagning- och serveringskunskaper! Det är även många internationella studenter som väljer oss.

Vi tar våra evenemang och verksamheter på allvar och försöker alltid lämna våra besökare, medlemmar och sponsorer med en bra känsla i magen. Det är viktigt för oss att folk förstår kvaliteten som vi erbjuder i allt vi gör vilket särskilt märks efter evenemang då besökare och sponsorer varit väldigt nöjda och kommit med positiv feedback.

Och vi växer! Under vårterminen 2023 var vi den nationen i Lund som hade lockat till oss allra flest novischer när inskrivningsperioden nådde sitt slut. Vi har inga planer på att sluta med det och vill gärna göra det ännu mer lockande att komma till oss med hjälp av er.


Vi har cirka 16 000 följare på Facebook. Vi når i snitt 6000 personer med våra inlägg, allra bäst går det för de inlägg med tillhörande bilder som når uppemot 10 000 personer. Vi har i regel bra engagemang på våra inlägg (länkklick, kommentarer, delningar) där minst 10% alltid interagerar med innehållet, men ofta är det uppemot 30% av de som nåtts som gör det.

Vi har i dagsläget ca 4150 följare på Instagram. Vi når i regel 6800 personer i månaden med våra inlägg och stories. Vi jobbar mycket med länkar i stories för att göra det enkelt att aktivera åskådarna, t.ex. för att ladda ned en app eller boka event.


Sponspaket

  • En monetär gåva för ca 10 000 kr eller erbjuda produkter till ett överenskommet liknande värde som passar in i evenemanget som t.ex. profilprodukter med företagslogga som kan delas ut till deltagarna. Ni kan också få möjligheten att vara huvudsponsor för ett eller flera av evenemangen och få företagsnamnet och logotypen synliga på alla marknadsföringsmaterial och på plats under evenemanget. En annan idé kan vara att sponsra en sökbar pott för Västgöta Nations medlemmar, som kan användas för att stödja deras studier eller utveckling av deras karriär.

    • Synas i sociala medier (i bakgrunden i fotoalbumen som läggs ut på Facebook eller stories på Instagram etc).

    • Eget inlägg på Instagram + Facebook

    • Utdelning av produkter och flyers (gäller hela inskrivningen + vissa evenemang)

    • Företagets logotyp synlig på nationens hemsida (med länk) och tryckta material för inskrivningen och/eller eventet.

    • Företagets namn/logotyp i eventbeskrivningen på Facebook samt på Facebook-banner.

    • Vara på plats under evenemanget eller ha ett samarbete i form av exempelvis gemensamt tryckt merch eller särskild tjänst som erbjuds med båda organisationers namn ‘Västgöta-målet’ eller tygkasse med olika sidor.

  • En monetär gåva för ca 5000 kr eller erbjuda produkter till ett överenskommet liknande värde som passar in i evenemanget som t.ex. profilprodukter med företagslogga som kan delas ut till deltagarna. Det kan även vara mer kvalitativa, mer värdefulla produkter som passar in i evenemanget, som priser till vinnarna i tävlingar eller presentkort till deltagarna. En annan idé kan vara att erbjuda en föreläsning eller workshop inom sitt expertområde för Västgöta Nations medlemmar.

    • Synas i sociala medier (i bakgrunden i fotoalbumen som läggs ut på Facebook eller stories på Instagram etc).

    • Egen story på Instagram + Facebook

    • Utdelning av produkter och flyers (gäller hela inskrivningen + vissa evenemang)

    • Vara på plats under evenemanget

  • En monetär gåva för ca 2000 kr eller erbjuda produkter till ett överenskommet liknande värde som passar in i evenemanget som t.ex. profilprodukter med företagslogga som kan delas ut till deltagarna. En annan idé kan vara att erbjuda en rabattkod på era produkter eller tjänster till medlemmar av Västgöta Nation.

    • Synas i sociala medier (i bakgrunden i fotoalbumen som läggs ut på Facebook eller stories på Instagram etc).

    • Utdelning av produkter och flyers (gäller hela inskrivningen + vissa evenemang)


Evenemang

Novischperioden

Återkommande

  • 4 veckor då nationen står öppen för nya studenter att skriva in sig och bli medlemmar. Under denna period är det öppet 10-18 där nationens aktiva erbjuder en väldigt trevlig stämning och välkomnar de nya studenter som hittar till oss. Det bjuds alltid på kaffe och fika under inskrivningen vilket bidrar till den goda stämningen. Kopplat till inskrivningen delas det även ut informationsblad på både svenska och engelska där vår verksamhet och våra evenemang finns beskrivna.

    Denna höstens inskrivningsperiod hade vi 950 personer som besökte oss för att bli medlemmar. Utöver detta antal är det flera studenter som besöker vår inskrivning för att ‘reka’ vilken nation de vill välja. Vi räknar med att det är ca 1200 personer i omlopp som besöker oss under inskrivningsperioden.

    Möjligheter:

    • Lotta ut produkter eller platser till evenemang

    • Dela ut produkter och/eller flyers till nya studenter

    • Dela ut rabatter eller förmåner

    • Synas i programbladen.

    • Synas i sociala medier

  • Inför och under hela inskrivningsperioden, på 4 veckor, så sätts det upp affischer runt om i Lund för att locka nya medlemmar och få studenter att hitta sitt hem i Lund hos oss.

    Möjligheter:

    • Ha med logo på affischen

    • Logo och eventuell information i programmet

  • Ett fysiskt kort som delas ut till nya medlemmar där de får förmåner på nationens evenemang.

    Möjligheter:

    • Erbjuda förmåner hos ert företag

    • Logo från ert företag

    • Synas på hemsidan i samband med erbjudanden för Novischkortet

  • En fest för cirka 300 nyanmälda studenter som inkluderar en stor sittning, en finare trerättersmiddag, live-underhållning och ett stort eftersläpp (upp emot 500 studenter).

    Möjligheter:

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i programblad

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Synas i sociala medier

  • Under novischperioden erbjuds de nya medlemmarna möjlighet att gå på tre sittningar och en pub med quiz. Det brukar vara ca 110 platser på respektive evenemang där det på sittningarna bjuds på god mat, mycket sång och en garanterat trevlig kväll. På puben läggs fokuset istället mer på ett varierat och trevligt dryckesutbud att avnjuta till quizzen. Under sittningarna görs det alltid sångblad med olika studentvisor som sjungs under kvällen och det skrivs ut namnlappar för bordsplacering. Kopplat till sittningarna så publiceras det även evenemang på Facebook där information kring kvällen finns där det även brukar släppas ett tema för utklädnad.

    Möjligheter:

    • Synas i sångblad

    • Synas på namnlappar

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Under novischperioden hålls det tre olika nyktra aktiviteter för våra nya medlemmar.

    Möjligheter:

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Årligen håller vi en bal på AF-borgen vilket huserar över 500 gäster knutna till Västgöta Nation. Det erbjuds en högklassig trerättersmiddag och underhållning, både live och i formen av en balfilm. Inför balen är det många som söker efter prydliga balkläder, fina accessoarer och andra sätt att se så snygg ut som möjligt!

    Gästerna brukar även förses med programblad och priser kommer att lottas ut under middagens gång. Efter sittningens slut erbjuds det ett stort eftersläpp där de som inte fått plats på den eftertraktade middagen får möjlighet att dansa ut natten.

  • Under var termins gång så ger nationen sitt tack till de nära inpå 100 sittande förmännen genom en stor förmannaresa. Den innefattar både dagsaktivitet och kvällsaktivitet. Konceptet brukar innebära att förmännen delas in i grupper om teman och i respektive grupp ska utklädnader knutna till dess tema bäras. Därefter sker besök och aktiviteter på olika lokala platser.

    Möjligheter:

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Visboken är en tradition sedan länge där vi varje termin bjuder in våra medlemmar till att sjunga snapsvisor tillsammans från vår sångbok. Besökarna har möjlighet att önska låtar genom att swisha pengar till en toastmaster som sedan skänker totalsumman till en välgörenhetsorganisation vi valt. Detta är ett fint tillfälle att vara med och bidra till något bra för världen!

    Möjligheter:

    • Synas i sångblad

    • Synas på namnlappar

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Under våra tacksittningar har vi många olika gäster eftersom det är de som jobbar i vår verksamhet som får besöka dessa. Det finns inget minsta antal gånger man behöver jobba eller några bestämda ‘jobbarlag’, därmed finns det möjlighet att nå ut till många olika personligheter och intressen. Dessa event är så informella som det kan bli och många som besöker dem är intresserade av att nätverka och socialisera.

    Möjligheter:

    • Synas i sångblad

    • Synas på namnlappar

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Vår nystartade lördagsklubb som satsar stenhårt på interaktiva klubbar! Vi kommer bl.a. köra vårt populära koncept ‘Boiler Bar’ där gästerna får uppleva DJ-färdigheterna mitt på golvet och en helt annan musik än den vanliga Carolan som brukar köras på nationerna. Silent disco är ett annat koncept vi kommer testa! Fördelen med att vara med på en av VEGA-klubbarna är att gästerna kommer dit för att uppleva, inte bara festa som en vanlig kväll (det är åtminstone vårt mål!).

    Möjligheter:

    • Stå som huvudsponsor för den specifika temaklubben

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Lotta ut eller erbjuda profilprodukter

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats och promota företaget med exempelvis aktivering

    • Synas i sociala medier

  • Pirum är ett av våra mest exklusiva evenemang där det serveras en 7-rätters avsmakningsmeny av högsta kvalitet med tillhörande dryck till varje rätt. Om ert företag är inriktade på premiumprodukter för mat och dryck är detta ett ypperligt tillfälle att ta tillvara på.

    Möjligheter:

    • Stå som huvudsponsor för eventet

    • Stå med i menyn på sociala medier och i tryckt form

    • Erbjuda rabatt eller presentkort

    • Logo och/eller text i Facebook-event

    • Vara på plats för att visa upp och informera om produkter

    • Synas i sociala medier

  • Internationell mässa/Hälsningsgillet/Campus Helsingborgs mässa för nya studenter

    Detta är en möjlighet för både nya och äldre studenter att mingla och lära sig mer om de olika student engagemangen som finns i Lund. Häribland hittas studentkårer, nationer, föreningar och företag. Västgöta Nation är en frekvent medverkare och kommer här i kontakt med hundratals besökande studenter.